Jeff Bezos se že pripravlja na izstrelitev v vesloje. Njegovo podjetje Blue Origin, ki je izdelalo raketni motor in kapsulo za posadko je vsega skupaj izvedlo zgolj 15 poletov, vendar so bili vsi brez posadke. Kljub majhnemu številu poletov, pa ni šlo vse brez težav, saj je pri enem od poletov prišlo do napake in je raketa strmoglavila.
Bezosov polet v vesolje bo skupno trajal zgolj 11 minut, kapsula s posadko pa bo dosegla višino 100 kilometorv, ki je neuradno določena za rob vesolja. Kaj pa o varnosti tega poleta pravijo strokovnjaki? Po ocenah strokovnjakov so možnosti, da posadka ne bo preživela poleta cca 1% oz bo do napake prišlo pri enem od 100 poletov. Na prvi pogled se to sicer zdi zelo majhna možnost, vendar so to zelo slabe možnosti, saj letala doživijo eno katastrofalno napako na 100 milijonov poletov (v zahodnem svetu).
Poleti v vesolje so že sami po sebi zelo tvegan posel. Glavni dejavniki, ki vplivajo na to tveganje, vključujejo izkušenost družbe, število izstrelitev določenega vozila in vrsto uporabljenega raketnega motorja, je za Live Science povedal Joseph Fragola, izvršni direktor podjetja Asti Group, LLC in neodvisni sistemski inženir, ki je izračunaval tveganje za Nasine polete že več desetletja.
Blue Origin, Bezosova družba za vesoljske polete, je med izvedenimi preizkusi izstrelila plovilo New Shepard skupno 15-krat, pri čemer se je pojavila le ena delna okvara, med katero pa je kljub vsemu potniška kapsula uspela varno pristati. Strmoglavil je raketni ojačevalnik, kot so za Space.com sporočili iz Bezosove družbe.
“To je izjemno pozitivna stvar,” je dejal Fragola in se skliceval na uspešne rezultate.
Dodatno zaupanje v Blue Origin dodaja tudi dejstvo, da se bo New Shepard odpravil le na kratek izlet med katerim ne bo vstopil v orbito za polet pa bo uporabil razmeroma preprost enfazni motor, je za Live Science povedal Blake Putney, inženir elektrotehnike, ki je tudi delal na analizi tveganja za vozila NASA.
Velik del tveganja v vesoljskih poletih je odvisen od tega, “kako močan in kako zapleten je vaš motor in koliko časa ima preden popolnoma odpove,” je dejal Putney. Motorji, ki jih je uporabljal Space shuttle so bili zelo močni in izjemno zapleteni, ki so morali delovati zelo dolgo, da so svojo posadko ponesli v orbito, kar pomeni, da je veliko več možnosti, da gre med poletom kaj narobe.
Toda oba strokovnjaka sta se strinjala, da bi morala večina zrelih nosilnih raket – torej tistih, ki imajo za seboj že več poletov, kar je med drugim tudi omogočilo odpravljanja napak – imeti stopnjo okvare približno 1 na 1000 letov. Čeprav bi bilo to lahko v redu za astronavte, ki so pripravljeni sprejeti tako tveganje, pa so to zelo slabe možnosti za povprečno osebo.
“V primerjavi z letali je to zelo grozno,” je dejal Fragola. “Ameriško letalo zdaj meji na 1 do 100 milijonov do 1 na milijardo” možnosti za katastrofo.
Glede na dosedanje izkušnje podjetja Blue Origin je Fragola ocenil, da bi bila verjetnost, da bi z raketo šlo kaj narobe, “med 1 na 100 in 1 na 500, z najboljšo oceno 1 na 200”.
Ker pa kapsula posadke New Sheparda leži daleč od motorja in ima možnost, da se v primeru katastrofe loči in pobegne, bi povečal oceno dejanske varnosti posadke. Na podlagi primerljivih sistemov ima takšen postopek prekinitve približno 80-odstotno stopnjo uspešnosti, je dejal, zato bi morale biti možnosti, da Bezos in njegovi sopotniki ne preživijo potovanja, približno 1 na 1000 ali približno.
GIPHY App Key not set. Please check settings